A program részletei és tartalma itt érhető el.
Elérhető, letölthető állományok:
5. osztályos földrajz könyv – Naturkunde 5 Lehrbuch
5. osztályos földrajz munkafüzetet – Naturkunde 5 Arbeitsbuch
6. osztályos földrajz könyv – Naturkunde 6 Lehrbuch
6. osztályos földrajz munkafüzetet – Naturkunde 6 Arbeitsbuch
7. osztályos földrajz könyv – Geographie 7 Lehrbuch
7. osztályos földrajz munkafüzetet – Geographie 7 Arbeitsbuch
Tehetséggondozás földrajzból 7. osztály – Begabtenförderung in Geographie in der 7. Jahrgangsstufe
8. osztályos földrajz könyv – Geographie 8 Lehrbuch
8. osztályos földrajz munkafüzet – Geographie 8 Arbeitsbuch
Tehetséggondozás földrajzból 8. osztály – Begabtenförderung in Geographie in der 8. Jahrgangsstufe
Amit az angol nyelv oktatásáról tudni kell
Intézményünkben az alábbi angol nyelvtanulási lehetőségek közül választhatnak a szülők és a gyermekek:
Hogyan folyik iskolánkban az angol nyelv oktatása?
o 3. évfolyamon heti három tanórában,
o 4. évfolyamon heti négy tanórában,
o 5-8. évfolyamon pedig heti öt tanórában tanulhatják tanítványaink az angol nyelvet (melynek szókincse a hétköznapi élet hozzájuk legközelebb álló részeihez kapcsolódik: otthon, család, napirend, háziállatok, iskola, vásárlás, szabadidő stb.), illetve betekintést nyernek „az angol nyelvet beszélő világ” országainak kultúrájába, megismerkedhetnek szokásaikkal, ünnepeikkel.
![]() ![]() ![]()
|
TÁLTOS MŰVÉSZETI ISKOLA
A Szegedi Táltos Tehetséggondozó Iskola intézményként 2003 óta művészeti csoportokat működtet iskolánkban. A foglalkozásokon az ismeretközvetítést a személyiség- és képességfejlesztést, a gyermekek aktív tevékenységét tartjuk a legfontosabbnak. A képzés elindításakor közösségépítő, hagyományteremtő és -ápoló szándék vezérelt minket. Fontos, hogy minden érdeklődő gyermek megtalálja intézményünkben azokat a tevékenységeket, amelyek elősegítik önkifejező képességének gyarapodását. Az alábbi kínálatot bármely gyermek számára elérhetővé kívánjuk tenni.
2013-14-es tanév művészeti csoportjai:Alsó tagozat:
1.Festészet:
1.csoportot, vezeti: Siskáné Dany Mária
2.csoportot, vezeti: Vörös Ferencné
2.Grafika, vezeti: Schuhné Kern Zsuzsanna
3.Színjáték, vezeti: Óváriné Kalamár Judit
Felső tagozat:
Festészet:
3.csoport, vezeti: Nagyari Katalin
4.csoport, vezeti: Karner László
A Landorhegyi és Pais Dezső Általános Iskola, Sportiskola, a Göcsej Kutya Klub és a Közelebb az Állatokhoz Közhasznú Alapítvány közreműködésével "Közelebb az állatokhoz" Iskolaprogram indult az intézmény 1.c osztályában.
A program célja, hogy a speciálisan képzett kutya (Gyömbér, fajtája: golden retriver segítségével egyfajta új motivációt biztosítson a tanulásra, az órákon való aktivitásra a gyerekek számára. A kutya kedvéért még a kevésbé aktív gyermek is részt akar venni az órai munkában, illetve fegyelmi problémák esetén is hatásos lehet, hiszen a kutya nem dolgozik együtt fegyelmezetlen gyerekekkel, ez motiválja őket a fegyelmezett viselkedésre.
Az iskolaprogram a kutyás terápiák egy speciális része, amely még világviszonylatban is gyerekcipőben jár. Ugyan a feladatok jó része a beteg-terápiás foglalkozásokból származik, a cél azonban más, hiszen itt épp értelmű gyerekekről van szó. Hazánkban Pilisjászfaluban kezdték el, ahol a Közelebb az Állatokhoz Alapítvány tagjai-kutyái mint egy fakultatív programként építették be a foglalkozásokat a tanrendbe. Ami a mi iskolánkban elkezdődött Gyömbérrel, Magyarországon még sehol sincs ilyen formában, vagyis a tanmenetbe integráltan egy osztályt 4 éven keresztül szeretnénk végigkísérni. Jó lenne, hogy minél több helyen be tudna majd indulni ez a program, hiszen a foglalkozások szemléletformálók, és ami a legfontosabb, hogy motivációt jelentenek a tanulásban.
A program során a gyerekek heti rendszerességgel testnevelés órán a kutyával együtt vagy csupán a jelenlétében hajtanak végre feladatokat. A kutyával együtt mozognak, felszabadultan játszanak, mozgáskoordinációt és figyelem koncentrációt fejlesztő feladatokat hajtanak végre. Mivel osztályunk összetétele magatartási és tanulási képességekben igen árnyalt, ezért különösen fontos számunkra a nehézségekkel küzdő tanulók motiválása a kutya segítségével.
A program szeptember közepén indult, amikor még kutya nélkül beszélgetett a kutya felvezetője, dr. Gombos László állatorvos a gyerekekkel az állatokról. Játszottak, bemutatta Gyömbér képét, megbeszéltük, hogy melyek a játékszabályok és azt is, hogy a kutya is érző élőlény. Közben felmértük, hogy ki fél a kutyától, mert első lépés az esetlegesen meglévő félelmek leküzdése és bizalom kiépítése a kutyák felé. Természetesen tudatosítjuk a tanulókban, hogy nem minden állat barátságos. A program során a gyermekek megismerik a kutyával való bánásmód alapjait. A bánásmódhoz tartozik a kutya, mint élőlény megismerése és annak tudatosítása, hogy ők is éreznek fájdalmat, szomjasak, éhesek, szomorúak, vidámak.
Az első alkalommal a gyerekek a padon ülve fegyelmezetten várták, hogy bemutassa nekik Gyömbért a gazdija. Látszott a szemükben az izgatottság, hogy rohannának hozzá. A bemutatás után Gyömbér egyesével bemutatkozott a gyerekeknek, volt akinek pacsit adott, volt akit megnyalogatott.
A testnevelés órákat én tartom, előre egyeztetve a tananyagot a kutya felvezetőjével.
Egy óra felépítése:
Üdvözlés: Minden gyerek egyenként megsimogathatja a kutyát. Így levezethetjük az izgatottságot, a pozitív feszültség egy részét, vagyis nyugodtabban vesznek részt a továbbiakban.
![]() |
Vízfelelős kinevezése: Minden órán van 2 vízfelelős tanuló, akik vizet hoznak a kutyának. Ők itatják a kutyát, ha úgy látják, hogy szomjas, vagy a felvezető kéri.
Játék: Az első játék mindig sok mozgást igényel, hogy a tanulók futkoshassanak, mert így sokkal nyugodtabbak lesznek a többi feladatnál.
Bemelegítő játék: Futás köbe, a kutya a kör közepén van. A tanulók figyelik a kutya mozgását és azt utánozzák, például ül, áll, fekszik maga körül megfordul, irányt változtat stb.
Tananyag feldolgozás: Utasítás adás a kutyának tárgy visszahozására. Három csoportban dolgozunk, minden csoport más feladatot végez. Felváltva, de mindig egy csoportnál dolgozik a kutya, így a gyakorlás során is minden gyerek kapcsolatba kerül vele. Egy csoportot a kutya felvezetője irányít, kettőt pedig én. Kezdetben a csoportmunka zökkenőmentes működtetése érdekében szükség volt mindkét osztálytanító közreműködésére a kutyás órákon.
Játék: Kutyás "Tűz-víz-repülő" játék. Az ismert játék kutyás változata. A terem egyik végében a kutya áll a földre fektetett szalag mögött. A "tűz" esetén a kutya szalaggal körülhatárolt területére kell szaladni, és abba a testhelyzetbe helyezkedni, amiben ő van. (ül, fekszik, áll, oldalt fekszik, sétál, szalagra áll stb). " Repülő!" esetén a terem közepén hasra kell feküdni, oldalra nyújtott karral, a "Víz" esetén felkapaszkodni a bordásfalra. Nehezítés a kutyához akadályokon keresztül lehet eljutni, pl. padon átmászni, léc alatt átbújni stb.
![]() |
Búcsúzás: Itatás és elköszönés, ahol még egyszer mindenki megsimogathatja Gyömbért és elköszönhetnek egymástól.
A gyerekek úgy viselkednek, mintha kicserélték volna őket. A második félévben már más tanítási órákon is részt vesz majd a kutya. Eddigi tapasztalataink nagyon pozitívak. Az órákon a tanulók lelkesek, motiváltak a fegyelmük és a figyelmük sokat javult. Nagyon elmélyül a kapcsolat a gyerekek és a kutya között. A szülői visszajelzések is kedvezőek. Tartottunk már nyílt órát a szülőknek, ahol 35 vendégünk volt.
Köszönettel tartozunk iskolánk vezetésének, dr Gombos László állatorvosnak és az alapítványnak, hogy hétről hétre ebben a csodálatos élményben részesülnek tanítványaink és mi nevelők is.
Jónás Csabáné (tanító, szaktanácsadó)
"A FÉNYKÉPEZÉS MEGSZÜLETÉSÉTŐL A MOZGÓKÉPIG" tehetséggondozó fotóműhely programja 2010/11 2.félév
![]() |
A program tematikája egy nagyobb egység részeként tekinthető. Mint ismert, a mozgókép megszületésének feltételei a fényképezés megszületése, a mozgásszintetizálás felfedezése, a vetítési eljárások megismerése volt. A három dologból a pályázatban ismertetett tehetséggondozó program most csak a fényképezéssel foglalkozik.
A műhelymunka célja, hogy a vizuális neveléssel párhuzamosan a tanuló:
-ismerje meg a fényképezés és a mozgófilm-készítés történetét, az amatőr célokra ma használatos fotó eszközöket, azok működtetését és alkalmazásuk lehetőségeit
-sajátítsa el az emlékképek készítéséhez elengedhetetlen minimális ismereteken túl, a kreatív munkához szükséges ismereteket és gyakorlati fogásokat,
-igazodjon el a fotográfia sajátos formanyelvén, tudjon önálló elképzelés alapján fotóillusztrációkat, készíteni
-a tevékenységen keresztül fejlessze kreativitását, szociális-együttműködési képességét.
Cél továbbá:lehetőséget biztosítani egy más területtel való ismerkedésre a sportiskolai osztályokba járók számára.
A foglalkozások heti egy alkalommal két, összevont órában történnének. Tehát 1 foglalkozás 2x45 perc.
1. foglalkozás |
A tehetséggondozásban résztvevők ismerkedése egymással és a foglalkozások helyszíneivel, eszközeivel. Balesetvédelem. |
2. foglalkozás |
A fényképezés megszületése |
3. foglalkozás |
Camera obscura készítésének lehetőségei |
4. foglalkozás |
Camera obscura kreatív alkalmazása |
5. foglalkozás |
Camera obscura kreatív alkalmazása |
6. foglalkozás |
Fényképkészítés vegyszeres eljárása: fotogram |
7. foglalkozás |
Fényképkészítés fényképezőgép nélkül |
8. foglalkozás |
Képszerkesztési alapok |
9. foglalkozás |
Fényképezőgépek fajtái kialakulásuk |
10. foglalkozás |
Fényképezőgépek kezelőszervei, működtetésük |
11. foglalkozás |
A fotográfia területei: sajtófotó, fotóriport |
12. foglalkozás |
Fotóséta |
13. foglalkozás |
Képmódosító eljárások |
14. foglalkozás |
A mozgás fotografikus ábrázolása, fázisképek |
15. foglalkozás |
Kiállítási anyag előkészítése. |
A "Körtánc" a Zalai Táncegyüttes
művészeti iskolája, ahova harmadik éve járnak a tanítványaink.
|
Landorhegyis tanulók a magyar MUS-E programban:
2016-ban ünnepeljük a világhírű hegedűművész , a MUS-E program megalapítójának 100. születésnapját. Ez alkalomból Tánczos György festőművészt kértük fel, hogy mesélje el, a gyerekekkel való foglalkozásait hogyan inspirálja Menuhin egy választott gondolata. A MUS-E program idén ünnepli megalapítójának, Yehudi Menuhin hegedűmésznek 100. születésnapi évfordulóját, mely alkalomból megkérdeztük művészeinket, hogy hogyan inspirálódnak és hogyan alkalmazzák Menuhin gondolatait. Ez a kisfilm a Zalaegerszegen dolgozó Hochrein Judit népzenésszel készült.
Elérhetőségeik: www.mus-e.hu https://www.facebook.com/mus.e.magyarorszag
|
„A sakk ezer arca”
„Gondolkodni, alkotni jó, a
kreativitás, amit én főként a sakkban élek meg, teljesebbé
teheti az életet.” (Polgár Judit)
A Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskolában immár több
éve sikeresen működik a Polgár Judit nevével fémjelzett
Sakkpalota Program.
A sakk eredetileg tanítási, gondolkodásfejlesztési eszköz
volt, de az évszázadok során a célja eltolódott, és inkább
mint játék, sport, kiemelkedő teljesítmény jelent meg a
mindennapokban. Polgár Judit most visszahelyezi a sakkot
eredeti funkciójába, és taneszközként a tananyag átadását
könnyíti meg a gondolkodásfejlesztés által. A módszerében
nagyon lényeges szempont, hogy nem a sakkjáték, hanem a
sakk, mint szabályrendszer kerül be a tanításba. Nem önálló
tevékenység a sakk, hanem a tananyag feldolgozásának a
háttere. Rendszert, elvonatkoztatási terepet, átlátható,
kézzelfogható viszonyokat ad, vagyis kiválóan pótolja a
digitális kultúrában hiányzó tapasztalatokat.
Sakkpalota program
A képességfejlesztő sakk haszna az oktatásban elsősorban
abban rejlik, hogy előmozdítja a különböző tantárgyak
elsajátítását, vagyis egészében a jövőre készít elő. A
modern tudásalapú társadalomban a nap, mint nap ránk ömlő
információ áradat által kapott ismeretek mind inkább
mulandóak. A digitális társadalom olyan mértékű
adatfeldolgozást tett szükségessé az emberek számára,
amelyben bizonyos képességek, kompetenciák elsajátítása
létszükségletté vált. Ezen képességek megléte
elengedhetetlen a sikeres tanítási-tanulási folyamatban.
Ezzel pedig eljött az idő a stratégiai táblajátékokban rejlő
lehetőségek kihasználására. A sakk az egyik valaha volt
leghatékonyabb képességfejlesztő eszköz, amelynek
segítségével a gyerekeket az óvodáskor végén, iskolás kor
elején be lehet vezetni a tudatos ismeretelsajátítás
világába.
A holnap győztesei azok lesznek, akik képesek az elavult
gondolatok elvetésére, és más ismeretekkel való
behelyettesítésére. Az ehhez szükséges dialektikus,
stratégiai és ok-okozati, szekvenciális gondolkodást
fejlődésük korai szakaszában a gyerekek a sakktáblánál
öntudatlanul tanulják meg. Nemcsak a matematikában, a
logikában és a problémamegoldásban, hanem az olvasás és a
szóbeli kifejezés terén is erősödnek, vagyis a sikeres
sakkozás a készségek egész füzérének kedvező változását
hozza magával.
Sakkozás közben a gyerekek egy sor már tárolt információt
mozgósítanak és kombinálnak össze. A sakk a maga vizuális
szimbólumrendszerével az egész tanulási folyamat
kialakulására komoly kihatással van. A Sakkpalota program
egy olyan komplex képességfejlesztő módszer, amellyel minden
kisgyermeket érdemes megismertetni, különösen az óvoda és az
iskola közötti átmenet során, valamint az alsó tagozatos
tanulmányai idején.
A Sakkpalota Program koordinátora Hajas
Judit tanító néni.
A rendezvényen – az ország 12 referenciaintézményének egyikeként, mint a Sakkpalota-program leendő bázisiskolája – a Landorhegyi iskola 2. c osztályos tanulói vehettek részt, és kaptak lehetőséget a bemutatkozásra.
A 2015. október 17-én egész napos programsorozat várta a résztvevőket, bemutatva a sakk legkülönbözőbb arcait: a sport, az oktatás, a tudomány, a szórakozás szemszögéből.
A Sakkpalota sétányon játékos feladatokat oldottak meg a gyerekek, beszélgethettek Polgár Judittal és Zsófiával, szórakoztató előadások, interaktív játékok részesei lehettek.
Iskolánk nyitottságának, a korszerű, előremutató dolgok iránti fogékonyságának újabb bizonyítéka a „sakk-osztályok” elindítása, annak felismerése, hogy a sakk éppen abban fejleszti a gyermekeket, amire korunk információáradatában, ingertömegében a legnagyobb szükségük van: a logikus, összefüggésekben történő gondolkodásban, az információk rendszerezésének képességében, azok kreatív felhasználásában.